Dé inwoner bestaat niet






Gedragspsychologie geeft inzicht in waarom wij bepaalde dingen doen of juist laten. Maar of je ontvankelijk bent voor een boodschap hangt ook af van wat voor type mens je bent, van hoe je in het leven staat. Inwonerprofielen kijken naar die onderliggende waarden en naar hoe die ons handelen bepalen. Dat geeft houvast en begrip. In communicatie komen gedragspsychologische inzichten en toepassing van inwonerprofielen samen.
Na een inleiding over het belang en de urgentie van het toepassen van gedragspsychologische inzichten en inwonerprofielen, worden er twee cases gepresenteerd. Met o.a. Sandra van Dieten van RES-regio Rivierenland. Zij vertelt over de huis-aan-huiskrant, waarbij de BSR (Brand Strategy Research)-leefstijlen het uitgangspunt vormden. En Bianca Rozendaal van Alphen aan den Rijn. Zij vertelt over de grootschalige enquête die zij hebben uitgezet onder inwoners en hoe ze daarbij gebruik hebben gemaakt van betrokkenheidsprofielen. De cases worden vakmatig ‘afgepeld’ door inhoudelijk specialisten Reint Jan Renes, Machteld Beekhuis en Dennis Groen.